I en fersk undersøkelse svarer 42 prosent at deres neste bil blir en elbil. Det er en nedgang fra 54 prosent fra august i fjor.
– Regjeringen må stoppe avgiftsveksten for elbiler om de vil ha folk med seg, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF i en pressemelding.
Fra årsskiftet innførte regjeringen 25 prosent moms på bilens kjøpspris over 500.000 kroner. For en elbil til 750.000 kroner utgjør det 62.500 kroner ekstra.
Alvorlig
– Det er alvorlig når mer enn én av fem som tidligere var interessert i elbil har mistet interessen. Fra nyttår har regjeringen innført moms og nye avgifter på kjøp, og økt bompengene og omregistreringsavgiften på elbiler. Da er det ikke rart at folks interesse for elbil går ned, sier Braadland.
NAF innrømmer at økte renter og strammere økonomi også kan være med på å forklare medgangen. Elbil har lenge vært sett på det samme som å kjøpe nybil. Da kan de økte rentene bidra at flere folk setter seg på gjerdet.
I 2022 var hvert tredje bilkjøp i Norge en elbil når man ser på bruktbilkjøp og nybilkjøp samlet. Det var en økning fra 26 prosent året før. Men elbiler er inntil videre primært et byfenomen.
Nettavisen skrev for tre uker siden at elbilsalget er tilnærmet halvert på verdensbasis, og i Norge er fallet mye større.
– I distriktene kjører mer enn ni av ti fortsatt noe annet enn elbil. Folk i distriktene kommer til å merke at det blir dyrere både å kjøpe og bruke elbil nå, uttalte Braadland for tre uker siden. I Oslo og kommunene rundt hovedstaden er andelen elbiler på 34 prosent.
Spørsmålet nå er om veksten fra 2021 til 2022 vil være like høy i 2023.
Svaret er nei
– Med den synkende interessen som folk oppgir, så kan mye tyde på at svaret på dette spørsmålet blir nei, sier Braadland.
Kun 30 prosent av de spurte svarer at deres neste bil blir en elbil. I motsatt ende finner vi folk i storbyområder som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Her oppgir halvparten at deres neste bil blir en elbil.
I 2022 var fire av fem nybilkjøp en elbil, mens rundt hver sjette bruktbil var en elbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.