(Nettavisen): Ali kaffe til 29,90 er en av varene Kiwi løfter fram i sin store reklamekampanje hvor de hevder varene er ekstra presset på pris. Store reklameskilt i butikkene forteller om kaffen som er ekstra presset på pris. Det samme skjer i TV-reklamene.
Nå viser det seg at Ali kaffe har eksakt samme pris hos Kiwi som hos Meny.
– Meny er jo en mye dyrere butikk. Jeg synes dette er ganske ufint og det viser at reklamen ikke er til å stole på. Men det er egentlig ikke noe nytt. Jeg biter ikke på lenger, sier Svein S. Pedersen som vi treffer på Kiwi Bø i Midt-Telemark kommune.
Se oversikt over alle varene lenger ned
Også den populære topakningen med avokado påstår Kiwi er ekstra presset på pris. Men fakta er at prisen på 24,90 er identisk med prisen hos Meny.
– Det er helt håpløst. Tenk deg om to bakere i samme gate hadde samme pris på brødet. Og så påsto den ene at prisen var ekstra presset, sier Svein S. Pedersen.
Skjuler styrkeforholdet mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra
Se svar fra Kiwi lenger ned: – Hårreisende av Forbrukerrådet
Interessant førpris
Nettavisen har sett på varer Kiwi sier de har presset ekstra på pris fram til 19. mars.
På flere av varene er prisen klart billigere hos Kiwi. Smoothie fra Bendit til 12,90 hos Kiwi koster 20,30 hos Meny. Eldorado appelsinjuice fra konsentrat koster 14,90 hos Kiwi koster 24,90 hos Meny.
Men på noen er det små forskjeller. Og ser man nærmere på Kiwi sin førpris oppdager man noe interessant. For i flere tilfeller er førprisen hos Kiwi høyere enn Meny-prisen.
Kiwi skryter altså av å ha kuttet prisen fra et nivå som er høyere enn det Meny selger varen for.
Maarud potetgull med paprika, salt og salt og pepper koster 27,90 hos Kiwi. Kiwi viser til førpris på mellom 32,90 og 34,90. Det kan se ut som et godt tilbud og at prisen er kuttet vesentlig.
Men sjekker man hos Meny er prisen 29,90. To kroner mer enn Kiwi sin ekstra pressede pris. Men klart billigere enn førprisen hos Kiwi.
Det samme gjelder flere varer, blant annet panert sei fra Lerøy. Her har Kiwi presset prisen ned ti kroner fra 59,90 til 49,90. Men prisen hos Meny er 54,90, klart billigere enn Kiwi sin førpris.
Ekstremtall for Kiwi: Knuser konkurrentene
– Føler meg lurt
Helga Hagen handler inn til mannens 60 årslag i helga. Hun blir overrasket når vi forteller om prisene Kiwi påstår er ekstra presset.
– Når Kiwi reklamerer med ekstra presset pris regner jeg med at de er billigst av alle. Men det kan man tydeligvis ikke stole på, sier Hagen.
Hun mener det er oppsiktsvekkende at Kiwi har lik pris som Meny på noen varer og i tillegg skryter av at prisen er ekstra presset.
– Meny er en mye dyrere butikk enn Kiwi. Og da blir det helt feil at Kiwi skryter av å ha presset prisen, og så er prisen hos Kiwi lik den på Meny, sier Hagen.
– Jeg synes ikke noe om i det hele tatt. Man blir rett og slett lurt, sier Helga Hagen.
Se oversikten over alle varene nederst
– Tuller med hodene våre
Fagdirektør i Forbrukerrådet Olav Kasland blir oppgitt når han får se Nettavisen sin oversikt.
– Jeg får daglig telefoner fra journalister landet over med saker om dagligvarebransjen. Det er veldig bra at media følger med. Jeg er overrasket over at bransjen fortsatt «tuller med hodene våre» slik Kiwi gjør med denne markedsføringen, sier Kasland.
Kasland reagerer på at varer som har lik eller tilnærmet lik pris hos Kiwi og Meny blir framstilt som ekstra pressede.
– Det blir helt merkelig når Kiwi skryter av at de har presset prisen, og så viser det seg at førprisen til Kiwi er høyere enn prisen hos Meny, sier Kasland.
– Når pressede priser på Kiwi er lik Meny-prisen blir begrepet helt meningsløst, sier Kasland.
Svekker tilliten
Ifølge Kasland er markedsføringen til Kiwi er med på å svekke tilliten hos forbrukerne.
– Kiwi og de andre dagligvareaktørene må passe seg når det gjelder fyndord som «presset pris». Disse fyndordene mister all mening, sier Kasland.
Kasland råder forbrukere til ikke å stole på noen av disse pynteordene.
– De kan man ikke ha tillit til, sier Kasland.
Kiwi hevder prisene er like hos dem og Meny fordi Meny har satt ned prisen etter at Kiwi lanserte sin kampanje. Det hjelper lite mener Kasland.
– Det som er ekstra rart er at både Kiwi og Meny begge er eid av Norgesgruppen. Da er det mildt sagt rart at Kiwi skryter av å ha presset prisen og så er prisen lik hos Meny, sier Kasland.
– Dagligvarekjedene må forstå at det er viktig å bygge tillit. Da må reklamen være til å stole på, sier Kasland.
Kiwi: – Hårreisende av Forbrukerrådet
Kiwi mener kritikken fra fagdirektør Olav Kasland er helt feil, og at Forbrukerrådet i stedet burde gitt applaus.
– Dette er hårreisende og fullstendig grunnløse anklager! Det sier kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen.
– Vi er overrasket over Kaslands manglende kunnskap og forståelse for hvordan markedet og kampanjer fungerer. Han burde applaudere at vi presser prisene, for det kommer kundene til gode, sier Helgesen. Hun viser til sjeføkonom i Nordea Markets, Kjetil Olsen, som til E24 har hevdet at Kiwi bidro til å dempe prisveksten.
Likevel forstår Helgesen at folk kan bli forvirret.
– Vi skjønner imidlertid at det kan skape forvirring når andre kjeder velger å tilpasse seg Kiwis kampanjepriser, uten at de informerer om det. Men det betyr jo ikke at Kiwi ikke presser prisene ned, sier Helgesen.
– Hvorfor kan dere ikke unngå slike problemer siden både Kiwi og Meny er en del av Norgesgruppen?
– Vi er to selvstendige forretningsenheter som konkurrer om de samme kundene, sier Helgesen.
– Hvorfor reklamerer dere med ekstra pressede priser på varer som koster det samme hos Meny?
– Før Kiwi startet kampanjen observerte vi at Ali Kaffe kostet 44,90 kroner. At Meny tilpasser prisen sin på noen enkeltprodukter mot noen av våre kampanjepriser, må de svare for, sier kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen.
– Er det en god pris hvis flere eller alle butikker har samme pris?
– Når vi presser priser, skjer det ofte at andre kjeder følger etter. Det kommer flere til gode. Kiwi er prispresseren i dagligvaremarkedet, noe vi beviste godt første februar, sier Helgesen.
– I reklamen viser dere på de fleste varene en førpris. I flere tilfeller er førprisen høyere enn det Meny selger varen for. Hvorfor tenker dere det er riktig å løfte fram disse varene som ekstra presset, når førprisen deres er høyere enn Meny sin pris?
– At Meny tilpasser sine priser mot våre kampanjer betyr ikke at dette er deres normalpris. Dette er kun på et fåtall varer. Eksempelvis observerte vi at Pizza Rustica kostet 88,00 og Ali kaffe 44,90 kroner på Meny, før vi lanserte vår kampanje, sier Helgesen i Kiwi.
Prisene som skaper reaksjoner
Nettavisen har sjekket priser Kiwi hevder er ekstra presset, og sammenlignet dem med prisene på Meny.
Kiwi har presset prisen, men prisen er helt lik som hos Meny:
Merke | Type | Kiwi (presset) | Kiwi (normalpris) | Meny |
Ali | Filterkaffe | 29,90 | 39,90 | 29,90 |
Season | Avokado, topakning | 24,90 | Ikke oppgitt | 24,90 |
Kiwi har presset prisen, men presset fra en pris som er høyere enn hos Meny:
Merke | Type | Kiwi (presset) | Kiwi (normalpris) | Meny |
Maarud | Potetgull, paprika | 27,90 | 32,90 til 34,90 | 29,90 |
Maarud | Potetgull, salt og pepper | 27,90 | 32,90 til 34,90 | 29,90 |
Maarud | Potetgull, salt | 27,90 | 32,90 til 34,90 | 29,90 |
Ritz crackers | Kjeks | 19,90 | 21,90 | 21,30 |
Lerøy | Panert sei, 345 g | 49,90 | 59,90 | 54,90 |
Kiwi har presset prisen, men førprisen til Kiwi = Meny-pris:
Merke | Type | Kiwi (presset) | Kiwi (normalpris) | Meny |
Lofoten | Fiskeburger, torsk og sei | 79,90 | 89,90 | 89,9 |
Bakehuset | Kornbrød | 29,90 | 34,90 | 34,9 |
Bakehuset | Speltbrød | 29,90 | 34,90 | 34,9 |
Bakehuset | Grovbrød | 29,90 | 34,90 | 34,9 |