(Østlendingen)

Amedia har 120 lokalaviser og to riksaviser i konsernet.

Mandag skal avisene ha prisutdeling i Drammen.

To aviser er nominert i hele fire av åtte kategorier.

Den ene av dem er Bergensavisen (BA).

Den andre er Østlendingen.

– Anerkjennelse som betyr mye

Lenger ned i saken kan du lese hva Østlendingen er nominert for, og juryens begrunnelse.

– Jeg mener dette er en faglig anerkjennelse som betyr mye, sier ansvarlig redaktør Tom Haakenstad.

– Det er jo hyggelig om vi får en pris, men at vi får mest nominasjoner av alle de 120 avisene i konsernet betyr mest, sjøl om det høres ut som en slags Oskar-klisjé, sier redaktøren, som leder en avis som også i fjor gjorde seg prisverdig bemerka:

– Det er grisefint

To andre aviser har oppnådd tre Amediapris-nominasjoner i år – henholdsvis riksmediet Nettavisen og fylkesmediet Avisa Nordland.

Innlandet er også godt representert med Hamar Arbeiderblad, som har to nominasjoner, GD med like mange og Glåmdalen med én.

Juryen har hatt hele 269 påmeldinger å velge mellom.

Det er fem aviser som er nominert i hver av de åtte kategoriene, og i halvparten av disse kategoriene er altså Østlendingen med.

– Det er grisefint. Vi har ambisjoner om å være best, hvorfor skulle vi eller holdt på, sier klubbleder for journalistene, Cathrine Loraas Møystad.

Østlendingen er nominert i følgende kategorier:

Beste levende bilder

Østlendingen: «Videoens makt, dramaet live».

9. august 2023 trengte flomvannet fra uværet «Hans» inn i kraftanlegget på Braskereidfoss i Våler. Takket være hurtighet og gode avgjørelser av teamet som rykket ut, kunne Østlendingen eksklusivt sende live da demningen brast, heter det i nominasjonen.

Les begrunnelsen her:

Videoens makt; dramaet live, fra lufta og oppsummert:

9. august 2023 trengte flomvannet fra uværet “Hans” inn i kraftanlegget på Braskereidfoss i Våler. Takket være hurtighet og gode avgjørelser av teamet som rykket ut, kunne Østlendingen eksklusivt sende live da demningen brast.

Tor Bergebakken og Anita Høiby Gotehus rykket fra Elverum med tanke på å få opp dramatikken live. De satte opp et mobilkamera på stativ og startet strømmen. Før de andre mediene kom satte politiet opp en sperre for å unngå at folk kom for nære. Østlendingens utsendte spurte om å få sette igjen kameraet og fikk ja. De andre mediene, som kom etter, inkludert NRK, TV2, Dagbladet og VG, var for sent ute.

Mens folk langs Glomma i Våler ble evakuert, politiet vurderte å sprenge demningen og vannets trykk økte ubønnhørlig sendte Østlendingen utviklingen av situasjonen live, mens vi stadig pushet ut nye vinklinger på dramaet.

Østlendingen forsynte egne og andre Amedia-avisers abonnenter med eksklusiv livedekning av dagens mest dramatisk pågående hendelse live, inkludert av når demningen brast, som vi pushet sekunder før det smalt..

Tor Bergebakken skaffet også eksklusiv film og bilder fra drone før flyforbud ble iverksatt.

Østlendingen utnyttet styrken til et lite, lokalt mediehus ved å være raskt tilstede der en hendelse skjer, og så utnytte hendelsen maksimalt.

Dagen etter laget Bergebakken en oppsummerende statusvideo fra hendelsen, basert på live-og dronebilder, som ga folk et unikt innblikk i hendelsen.

Dekninga ga nye rekorder: Strømmen hadde 58 111 avspillinger, 13 539 (3 000 over snitt) av Østlendingens noe under 14 000 abonnenter var innom nettsida denne dagen, 13 130 abolesere, som utgjør 97%, 10 saker/videoer nådde gull-status og vi solgte 101 abonnement.

– Dette er handlekraftig nyhetsjournalistikk på sitt beste, mener Tom Haakenstad.

Beste featurejournalistikk

Østlendingen: «Marerittet til millioner»

Foreldrene mener Marie måtte hentes hjem fra den private omsorgsinstitusjonen som Stor-Elvdal kommune betalte millioner i måneden for at institusjonen skulle ivareta den unge kvinnens helse, starter nominasjonsteksten.

Les begrunnelsen her:

Marerittet til millioner

Nyhetsfeaturen om foreldrenes kamp for Maries helse, og deres jobbing for påvirkning og medbestemmelse er et vesentlig og grundig journalistisk arbeid.

Marie er ikke samtykkekompetent og vår etiske vurdering var at hun ikke kan intervjues eller fullt ut identifiseres på grunn av sykdommens karakter og alvorlighet. Historien fortelles derfor gjennom foreldrene, med tilsvar fra de ansvarlige for hennes omsorgssituasjon.

Østlendingen har hittil valgt å ikke identifisere institusjonen, fordi foreldrenes kritikk ikke først og fremst omhandler institusjonen, men kommunen som gjennom omsorgsvedtak har tatt ansvaret for Maries helse. Saken er illustrert med bilde- og videobevis, som gir den digitale historiefortellinga kraft, sterkere følelser hos leser, ikke minst i form av identifikasjon med kildene, journalistisk dokumentasjon vinkling og luftige avbrudd fra tekst.

Tor Bergebakkens journalistisk og filmatisk sterke historiefortelling (se vedlegg) gir en digital merverdi, som papir aldri kan erstatte. Samtidig er den laget som en explainer til feature-saken.

Videoen gikk viralt på FB med 477 000 visninger, 2000 reaksjoner og 230 kommentarer.

– Dette er en sak har skapt engasjement, og som er en faglig utfordring å lage, dels fordi det har vært krevende å hente ut informasjon, og også fordi det er mange etiske hensyn å ta, sier Østlendingens redaktør.

Årets relasjonsbygger og profil

Østlendingen: «Paulsbyen – verdensmester»

Filmen er laget av film- og TV-regissør Halvor Mykleby fra Elverum, med Østlendingen som produsent, og er særdeles tett på de siste månedene på Robert Paulsbyens nær usannsynlige veg mot verdensmestertittel i kickboksing på hjemmebane i Terningen Arena i Elverum 2018, heter det i teksten.

Les hele begrunnelsen her:

Paulsbyen - verdensmester

Mer enn en film om sporten,handler dette om Paulsbyen som menneske, far, og ikke minst om angsten som hele vegen plaget han så mye at kampen mot den vanskeliggjorde målet mot kampen som skulle krone karrieren.

Østlendingen hadde fredag 12.4.24 premiere på kinodokumentaren "Paulsbyen - verdensmester", for fulle hus i Elverum kino.

10 forestillinger senere ble oppsummeringa at 1500 løste ut billett på filmen, som ikke bare ble månedens kinotopp i Elverum, men i Innlandet.

Filmen er laget av film- og TV-regissør Halvor Mykleby fra Elverum, og er særdeles tett på de siste månedene på Robert Paulsbyens nær usansynnlige veg mot verdensmestertittel i kickboksing på hjemmebane i Terningen Arena i Elverum 2018.

Mer enn en film om sporten handler dette om Paulsbyen som menneske, far, og ikke minst om angsten som hele vegen plaget han så mye at kampen mot den vanskeliggjorde målet mot kampen som skulle krone karrieren.

Den handler også om en gjeng kamerater, som på siden av jobbene sine bisto Paulsbyen med å skulle nå målet, nær sagt uten å ha profesjonelle forutsetninger for å bistå med å nå målet. Det er film full av humor, humør, tvil, angst og kjærlighet.

Filmen er laget av og på kun lokale ressurser, i alt fra kameraarbeid, til ferdig produkt. Østlendingen har stått for alt av innhenting av sponsorer (tre sponsorer som la inn 80 000 kroner hver), kontraktskriving med sponsorer, regissør og distributør, til all markedsføring, eksternt og internt, med hjelp av egne ressurser. Østlendingen har stått for alt av grafikk i filmen og i promoteringen

Østlendingen har tatt seg ut i ukjent, og for en lokalavis unikt, farvann med å produsere en kinodokumentar.

Billettsuksess, sponsorinntkter og kostnadskontroll har gitt et overskudd på 300 000 kroner, men enda viktigere er hypen som ble skapt på forhånd og underveis, og omdømmet som er bygd sterkere.

Folk er imponerte av filmen og at Østlendingen turte å satse på å få fullført filmen. Regissøren legger ikke skjul på at det ikke hadde blitt en film uten Østlendingen.

– Jeg er glad for denne nominasjonen, fordi den også er verdsettelse av film- og serieskaper Halvor Mykleby.

– Han har laget en fantastisk fin film, som gjør ære på en unik idrettsutøver, og samtidig er en kjærlighetserklæring til Elverum, sier Haakenstad.

Årets Mediehus

Amedia har nominert fem aviser til det som er den gjeveste prisen: Namdalsavisa, Østlands-Posten, Glåmdalen, Telemarksavisa og Østlendingen.

Det er ikke avisene sjøl som har meldt seg inn til dette, de har blitt valgt ut av Amedia, foreløpig uten en begrunnelse.

– Vi driver med kunnskap, informasjon og er en del av et demokrati, som er verdier som dessverre ikke er sjølsagte i dag, sier klubbleder Cathrine Loraas Møystad.

Og legger til:

– At vi er nominert til denne prisen betyr at vi som mediehus tar oppdraget på alvor.

– For meg er det ekstra stas at denne nominasjonen handler om summen av oppdraget alle ansatte i Østlendingen utfører, sier Haakenstad.

Redaktøren mener en annen avis er favoritt til å vinne prisen.

– Det er et sterkt felt av gode aviser. Jeg har et uformelt veddemål om at en annen avis vinner, men sier ikke offentlig hvem det er.