Den danske butikkjeden Normal fortsetter å åpne butikker i stort tempo.
I fjor ble det 38 nye butikker, og per i dag er det 173 Normal-butikker i Norge.
– Vi åpnet i Brønnøysund nylig. Der var det hele 1700 kunder som besøkte butikken første åpningsdag, sier Normal-sjef Thomas Harsvik.
De neste ukene skal det åpnes butikker i Bømlo, Ulsteinvik og Svolvær.
Dessuten kommer det butikker blant annet i Trysil.
I skibygda anslår kjedens landssjef, Thomas Harsvik at det i utgangspunktet vil bli behov for mellom ti og 15 ansatte, i ulike stillingsbrøker.
– Forhåpentligvis vil vi trenge enda flere. Det vil henge sammen med omsetningen. Jo mer varer vi selger, jo flere ansatte trenger vi, sier han.
Se stor liste over nye butikker lenger ned.
– Vi gleder oss til å få tilstedeværelse på flere fjelldestinasjoner. Det har vært høy etterspørsel etter Normal, spesielt i forbindelse med hytteferie som vinter og påske, sier Harsvik.
– Perfekt timing
Hele 12 nye butikker er planlagt åpnet før sommerferien, og slik det ser ut nå blir det hele 26 nye Normal-butikker i løpet av 2024.
Før året er omme lover Normal å øke til minst 195 butikker, kanskje til og med bikke 200.
To av disse er å finne i Elverum, èn på Amfi og en på Kremmertorget.
I fjor åpnet det i tillegg butikker både på Flisa og Tynset.
Dagligvareforsker Alexander Schjøll ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO mener suksessen til Normal ikke er tilfeldig.
– De har truffet markedet perfekt, timingen har vært perfekt. Prisene har vært for høye i dagligvarebutikkene, og folk har kjent på dyrtiden. Dermed har Normal fått en veldig god timing, sier han.
– Dessuten har de skaffet seg gode beliggenheter. De finnes i mange kjøpesentre, lett tilgjengelig og der mange unge ferdes, sier Schjøll.
Se stor liste over nye butikker lenger ned
Stjeler fra dagligvare
Han mener Normal stjeler kunder særlig fra dagligvarebransjen.
– Dette er et godt tegn. Myndighetene ønsket seg utenlandske konkurrenter i dagligvaremarkedet. Kanskje dette er det beste vi kan få til, i hvert fall på kort sikt, sier han.
Han mener Normal har vært med på å presse prisene i hele dagligvaremarkedet.
– Dagligvarekjedene har måtte tilpasse seg Normal, først og fremst når det gjelder pris. De kan ikke ta samme høye pris på varer Normal selger mye billigere, slik som for eksempel sjampo, sier Schjøll.
Han peker også på at Kiwi-eier Norgesgruppen har startet opp nye konsepter som Dollarstore og Gigaboks, nettopp for å møte konkurransen fra butikker som Normal.
Her åpnet Normal butikker i 2023
Stort potensial
Normal-sjef Thomas Harsvik tror det er en god stund til toppen er nådd når det gjelder antall butikker.
– Selv med våre 173 butikker er vi fortsatt en forholdsvis liten aktør sammenlignet med flere større etablerte aktører. Det er fortsatt mange lokalmarkeder vi ikke har tilstedeværelse i. Aktører som Europris og Nille nærmer seg 300 butikker hver, sier han.
Dagligvaremarkedet er enda mye større. I Norge er det rundt 4000 dagligvarebutikker, og Rema 1000, Kiwi og Extra har samlet rundt 1500 av dem.
– Det sier litt om potensialet som fortsatt er der, sier Harsvik.
Ifølge Harsvik er det nesten uten unntak flere hundre i kø ved åpninger av nye butikker. Eksempelvis Volda og Karl Johan var helt ekstraordinære.
3000 på Karl Johan
Da butikken i Karl Johans gate åpnet sist sommer var det 3000 besøkende første dagen.
– Er det interesse og ett marked for å åpne samt lokaler ledige så tar vi stort sett muligheten. I løpet av de kommende 2–3 årene ser vi for oss å ha en butikkmasse på 250–300 butikker og er derfor fortsatt på jakt etter spennende beliggenheter, sier han.
Harsvik beskriver konseptet og vareutvalget til Normal som en slags hybrid på tvers av apotek, kosmetikk og dagligvare.
– Hvem tar dere kunder fra?
– Vi er store på kategorier som selvpleieprodukter, en del dagligvarer, snacks og makeup. Uten at vi har konkrete målinger, er det nærliggende å tro at vi har tiltrukket oss kunder fra aktører fra både netthandel og fysiske butikker som tilbyr produkter fra de samme kategoriene.