Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Østlendingen tar fra november et krafttak for å gi publikum et bedre digitalt tilbud. Samtidig går vi ned fra seks til tre papiraviser i uka, også fordi vi vil gi folk en tykkere, mer innholdsrik og kvalitativt bedre papiravis.
Abonnentene er tydelige på at det er en best mulig digitalavis de ønsker. Samtidig som papiravisa stadig får færre abonnenter, så øker antall digitale abonnenter tilsvarende.
Per dags dato er godt over halvparten av de som betaler for oss er rent digitale abonnenter. Over 80 prosent av dere som abonnerer bruker oss digitalt, altså leser nettavisa på telefon, nettbrett og PC.
Og våre daglige målinger viser at dere blir stadig flere, og at dere er stadig mere fornøyd med tilbudet, ved at dere bruker stadig mere tid på oss.
Nyheter er ferskvare for folk. De vil ha nyhetene når de skjer, og stadig flere leser stoffet vårt når det passer dem. De har ikke for vane å vente til nyhetene er trykket og distribuert.
Digitalavisa ostlendingen.no er nåtid og framtid for folk, og dermed også for oss som lever av journalistikk. Redaksjonen rigger seg med dette tiltaket til å bruke enda mer ressurser på journalistikk. Ambisjonen er å gå mer i dybden, ta mer tak i debatt og folks meninger, og samtidig holde nyhetstrøkket oppe – hver dag, nær sagt døgnet rundt.
Vi organiserer nå redaksjonen for å gå mere i dybden, og levere større mengde og kvalitet i video, lyd og bildefortellinger. Vår egen statistikk viser at vi da når også yngre lesere, samtidig som vi sikrer kvalitet til våre trofaste abonnenter. I september har vi oppretta en samfunnsgruppe, som blir leda av en samfunnsredaktør. I midten av oktober ansetter vi en digitalredaktør. Så ja, vi satser.
Og papiravisa blir ikke borte. Det blir riktignok færre utgaver av den, men avisa blir til gjengjeld «tykkere». Det blir flere sider å lese, litt enkelt sagt får du stoff å lese i flere dager. Vi skal jobbe for å styrke stoffet som etterspørres; nyheter, debatt, ledere, kronikker, tegneserier, kryssord, og det andre unike som folk er glad i å få på papir. Dere som liker papir skal få ei avis dere kan bli klokere av, og som dere kan kose dere med. Men for at vi skal ha råd til å levere det må vi ned på antall utgivelser.
Og så forstår jo undertegnede at folk som har en god vane med å starte dagen med å gå i postkassa og hente Østlendingen, er skuffa. Men jeg er ganske sikker på at dere vil sjå at den avisa som kommer sjeldnere blir ei mye bedre avis, og ikke ei «tynn lefse», jevnfør kritikken jeg ofte får.
Og når dere kobler dere på digitalt vil dere få i sum et langt bedre tilbud. I sum vil jeg mene vi vil levere et langt bedre produkt til dere.
Østlendingen har gått sammen med Glåmdalen og Oppland Arbeiderblad om tiltaket. Fra november kommer alle avisene ut på tirsdager, torsdager og lørdager. Ved at vi alle gjør det likt sparer vi ekstra mye på trykk og distribusjon, og avisene sitter da igjen med mer å lage innhold for. Det viser erfaringene fra de 30 Amedia-avisene som har gjort det før oss.
Alle dere som er papirabonnenter i dag har også tilgang til nettavisa. For de som ikke bruker den er dere bare to tastetrykk unna å være online med oss. Vi ønsker å hjelpe dere, og nye abonnenter, til å logge dere på, slik at alle får tilgang til det unike tilbudet vi har på nett.
Velger man i tillegg et +ALT-abonnement for en liten ekstra kostnad, får man som abonnent tilgang til over 70 andre lokalaviser rundt om i landet. Du kan lese nyheter fra distriktet hvor du har hytte, vokste opp, har familie, eller bare er nysgjerrig på. Og du direkte sport, videoer og podkast. Det er Østlendingen som er lokalsamfunnets allmennkringkastere.
Det viktigste for oss med denne omleggingen er rett og slett å imøtekomme det behovet som etterspørres. Våre digitale nyhetsaviser skal utvikles til å bli enda viktigere, triveligere og underholdende.
Alle våre abonnenter får mail eller brev med tilbud om hjelp til hvordan dere kan bli digitale.
Grepene vi gjør frigjør altså penger til å satse enda mer på journalistikken, og slik sikre folk et enda bedre redaktørstyrt medium. Det er stadig viktigere for demokrati og samfunn i ei tid der folk, politikere og organisasjoner etablerer sannheter basert på rein løgn.
Østlendingen var en av landets første aviser til å bruke datamaskiner som arbeidsredskap. Vi innførte som første avishus i Innlandet digitalavis. Vi har alltid fulgt utviklinga til beste for leser og avishus, og nå fortsetter vi med å ligge i forkant.
Og husk: det er ikke en nyhet før det står i Østlendingen.